Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility
Zobraziť štandardnú verziu stránky

Nejdeme sa len zúčastniť!

Paralympiáda nie je len účasť   #nehrámesa #notplayinggames

Prečo na spôsobe akým o paralympiáde hovoríme záleží?

Jazyk a príbehy používané v médiách a v spoločnosti na pokrytie paralympijských hier formujú vnímanie zdravotného znevýhodnenia. Správny jazyk môže posilniť postavenie ľudí so zdravotným znevýhodnením a vytvoriť príležitosti, zatiaľ čo nesprávny jazyk môže udržiavať stereotypy a mylné predstavy.

Čomu sa vyhnúť?

Zdravotné znevýhodnenie nie je niečo, čo treba „prekonať“.

Zaužívaným naratívom je, že paralympionici musia „prekonať“ svoje znevýhodnenie a „bojovať proti svojmu znevýhodneniu“, aby dosiahli úspech. To posilňuje negatívne stereotypy vnímania zdravotného znevýhodnenia ako problému, ktorý je potrebné napraviť, a namiesto uznania vyvoláva primárne pocity ľútosti voči paralympijským športovcom.

Príbeh paralympionikov nekončí na štartovacej čiare

Keď sú paralympijské hry prezentované ako participatívne podujatie namiesto vysokovýkonnej športovej súťaže, spravodajstvo má tendenciu zameriavať sa na cestu paralympionikov na štartovaciu čiaru, pričom degraduje športové úspechy ako sekundárnu tému.

Vyhnite sa príbehom, ktoré sa zameriavajú výlučne na cestu paralympionika bez uznania jeho športových úspechov, pretože boli podkladom pre kvalifikáciu na paralympiádu.

Ako hovoriť o paralympiáde?

Žurnalistické i spoločenské pokrytie témy by sa malo sústrediť na konkurencieschopnosť športovcov, počty medailí, svetové rekordy, výkonnosť, tréning, obetavosť, disciplínu a výkonnostné výsledky. Úspechy odzrkadlené v prvkoch klasickej športovej žurnalistiky poskytujú legitímnosť paralympijským športovcom a paralympijskému športu, rovnako ako v prípade iných športových podujatí svetového formátu.

Prostredníctvom tohto rámca sú športovci predstavení ako inšpiratívni pre svoje športové úspechy, namiesto toho, aby inšpirovali len kvôli prekonaniu svojho znevýhodnenia, čím sa spoločenské pokrytie témy splošťuje len na tzv. „účasť na paralympiáde“. Zaujala Vás táto téma? Úplnú príručku o vhodnom jazyku, ktorý sa má použiť pri podávaní správ o paralympijskom športe, nájdete aj tu.

Zdroj:

Ďakujeme partnerom

Generálny partner

Hlavní partneri

Projekty podporili

Oficiálni partneri

Komunikačný partner

Automobilový partner

Hlavný mediálny partner

Mediálni partneri

Dodávatelia